Азооспермия

Пълната липса на сперматозоиди в спермата се нарича азооспермия.Причините за нея могат да бъдат две.Първата е запушени или липсващи по рождение семепроводи .Най честата причина за запушването е прекарано възпаление на тестиса с оток ,болка температура и по- рядко е скрита инфекция, която не е причинила оплаквания .

Втората причина за азооспермията са смущение в производството на сперматозоиди в тестиса.Тези причини могат да бъдат по рождение(малки тестиси ,отклонение в производството на някои хормони) и причинени от външни фактори по време на индивидуалното развитие на човека(лекарства,облъчвания някои болести и др.)
За изясняване на причината за азооспермията е необходимо да се направи ехогравски преглед на тестисите.Изследва се нивото на два хормона в кръвта FSH и Inhibin B.Тези хормони дават представа каква е вероятността да се открият сперматозоиди в тестисите.Колкото по- висока е стойността на FSH и по- ниска е стойността на Inhibin B, толкова по-малка е вероятността да се открият сперматозоиди в тестиса. При съмнение за хормонална причина за азооспермията се пускат допълнителни хормони за изследване.

Лечение:

Медикаментозно лечение на азооспермията е възможно в случаите, в които се касае за ниско ниво на хормоните LH , FSH ,testosterone и високо ниво на prolaktin.Ако запушването на семепроводите е причинено от скорошна инфекция е възможно да се опита антибиотично лечение.

Във всички останали случаи се налага да се направи биопсия на тестиса.Прави се с местна упойка и не е болезнено.Времетраенето на операцията е около 15 мин с малък разрез на кожата на тестиса 3-5 см..Пациентът е работоспособен след 2 -3 дена По желание могат да се дадат 30 дена болнични..На петия ден се махат конците. По време на операцията се проверява дали са запушени семепроводните каналите.Ако са запушени в областта на опашката на надсеменника е възможно на момента да се направи микрохирургична пластична операция за възстановяване на проходимостта им.

Вземат се и два материал от тестиса.Единия се изпраща в лаборатория за In Vitro , ако има качествени сперматозоиди се замразяват и след това се ползват за ICSI .Този резултат става готов за 24 часа.Втория материал се изпраща в патоанатомична лаборатория и след 7 дена получаваме представа какво се случва в тестиса и какво може да се направи.

Най-добре е биопсията да е при отворен тестис и да е микрохирургична,защото с оптиката може да се видят “гнезда “със сперматозоиди, от които да се вземе материал.Когато се прави без оптика това може да се пропусне и ако се наложи пластика на каналите тя е много по успешна с микрохирургична техника.

Друг тип биопсия е с бодене на тестиса през кожата на сляпо(пункционна),но тя не дава представа какво е състоянието на каналите ,надсеменниците и тестиса.Не се вижда дали в участъка ,който се боде има “гнездо” със сперматозоиди.При пунккционната биопсия има голям риск от инфекция и кървене на тестиса.

След получаване на всички резултати лекаря преценява какво лечение да назначи и има ли смисъл да се подготвя жената за In Vitro. процедура.